· 

Stefan Kosiewski: Wróbel. Januszowi Styczniowi. Sigma 7 -76- 1975/76 Magazyn Problemowo-Informacyjny Politechniki Wrocławskiej, s. 29.

Wróbel

 

Januszowi Styczniowi

 

9 sierpnia 1973

 

Obudziłem się z silnym bólem w skroniach. Suszyło mnie.

Spodnie, przewieszone przez krzesło, świeciły pustymi

kieszeniami przypominając o niezapłaconym rachunku

za mleko. - Mogłem wcześniej założyć możliwość

zaistnienia nawet i takiej sytuacji. Teraz pozostaje

jedynie myśleć o czymś. To pomoże, już tyle

razy pomagało. Żona. Siedzi w tym

swoim sanatorium i nic nie wie o suszeniu.

Jej nigdy nie suszyło. Podniosłem się. Usiadłem

na łóżku. Za szafą stała butelka. Wyjąłem ją

i postawiłem obok dwu innych pod stołem. Potem

spod łóżka wyciągnąłem trzy dalsze. Z zakamarków

pokoju wygrzebywałem coraz to nowe. Ustawiałem

je w jednej linii chcąc zawiązać z nich pętlę.

Nie wychodziła mi. Czułem, że czegoś tu brakuje.

Zastanawiałem się potęgując ból, już i tak silny

nie do zniesienia. I wtedy zobaczyłem Ją.

Stała na parapecie okna wypełniona bezbarwną

cieczą do połowy. Podszedłem do okna.

Tak, to była Ona. Przechyliłem ją do góry dnem.

Z otworu szyjki zaczęły się wysypywać bataliony

szklanych igieł formując się na podłodze

w czworoboki najeżone szemrzącym, nie znanym

mi językiem. Po chwili cały pokój był

skoszarowany. Kopernik, wycięty z gazety,

przymierzał na ścianie mundur generała, a orzełek

na jego czapce czyścił dziobem pióra.

Sięgnąłem ręką po aparat fotograficzny

leżący na półce, lecz w otworze, w którym

zazwyczaj ukazują się liczby wskazujące

ilość zrobionych zdjęć, teraz bulgotała krew.

Odłożyłem go. Spojrzałem przez okno.

Ulicą szła kobieta z dziewczynką trzymającą

w ręce lalkę z wydłubanymi oczami i skakankę

ze złamaną rączką. Śmiały się.

Nie wiedziałem, co jest przyczyną ich wesołości

Dopiero później zobaczyłem wróbla, którego

ta starsza kopała raz prawą, raz lewą nogą.

Wróbel uparcie spadał na jej nogi - może

nie mógł wzlecieć do góry, a może zrozumiał,

że jest tylko wróblem.

 

 

Stefan Kosiewski, Wróbel. Pomidor. Wiersze. Wydawnictwo Śląsk. Katowice 1983, s. 26. ISBN 83-216-0354-8

 sowa-magazyn.blogspot.com/2022/03/oficjalnie-nie-ma-zadnej-tajnej.html

twitter.com/sowa/status/1499822935669985282

Stefan Kosiewski: Wróbel. Januszowi Styczniowi. Sigma 7 -76- 1975/76 Magazyn Problemowo-Informacyjny Politechniki Wrocławskiej, s. 29.

 

CZASOPISMA · 01. Juli 1976

Stefan Kosiewski: Wróbel. Januszowi Styczniowi. Sigma 7 -76- 1975/76 Magazyn Problemowo-Informacyjny Politechniki Wrocławskiej, s. 29.

 

Stefan Kosiewski: Wróbel. lnkd.in/e37RP-t5

Januszowi Styczniowi. Sigma 7 -76- 1975/76 Magazyn Problemowo-Informacyjny Politechniki Wrocławskiej, s. 29.

sowamagazyn.blogspot.com/2018/02/na-majdanie-w-kijowie-zulik-sprzedaje.html

 

sowa-magazyn.blogspot.com/2022/02/konfederacja-kantonalna-ukrainy-rau.html